Hoe digitale oplossingen 3 grote uitdagingen in de haven- en maritieme sector helpen oplossen

Krapte op de arbeidsmarkt, de noodzaak om te verduurzamen en teruglopende marges: het maritieme mkb staat voor flinke uitdagingen. Steeds meer mkb-bedrijven omarmen daarom digitale technologieën. Ook in Zuid-Holland zijn er al veelbelovende resultaten geboekt.

Hoewel iedere sector last heeft van flinke personeelstekorten, is dit in de scheepvaart misschien nog wel meer het geval. Dit komt ook door de aard van het werk. Onderhoudsengineers en aftersalesmedewerkers reizen de wereld over en zijn soms weken van huis. Het wordt steeds moeilijker om medewerkers te vinden die hiertoe bereid zijn. Ook aan kapiteins is een groot tekort.

Een tweede belangrijke uitdaging is de noodzaak om te verduurzamen. Dat betekent energieverbruik verminderen, fossiele brandstoffen afbouwen en de transitie naar een circulaire economie. De derde grote uitdaging is de toename van de kosten van personeel, grondstoffen, energie, vervoer en meer. Daardoor staan bij bedrijven de marges steeds meer onder druk.

Kansen voor de de haven- en maritieme sector

Veel maritieme bedrijven zitten op goud, maar ze weten het niet. Dat goud is de data uit hun machines en de data van service en onderhoud. Door met die gegevens onderhoudsmodellen te ontwikkelen, weet je wanneer onderdelen een onderhoudsbeurt nodig hebben of toe zijn aan vervanging.
Je kunt nog een stap verder gaan, door sensoren toe te voegen aan producten of machines. Daarmee heb je actuele gegevens over de toestand van onderdelen. Nog een stap verder: verbind de sensoren met het internet (het zogeheten IoT of internet of things). Dan maakt het niet uit waar ter wereld een machine of onderdeel zich bevindt, je hebt altijd inzicht in de data.

  • Hoe helpt dit bij personeelstekorten?

    Je hoeft geen onnodig onderhoud uit te voeren en kunt het onderhoud inplannen wanneer een schip in de buurt is. Dat scheelt veel reistijd, die je mensen aan onderhoud kunnen besteden. Je hebt dus minder mensen nodig voor hetzelfde werk. En die mensen hoeven ook niet meer naar de andere kant van de wereld vanwege een defect. Dat maakt je aantrekkelijker als werkgever.

  • Hoe helpt dit bij verduurzaming?

    Doordat je het maximale uit de levensduur van onderdelen haalt, maak je efficiënter gebruik van grondstoffen. En door de data van de sensoren samen te brengen in een dashboard, maak je inzichtelijk waar verbeteringen in het energieverbruik mogelijk zijn. Daarbij komt een enorme afname van het aantal vliegkilometers dat medewerkers maken.

  • Hoe helpt dit tegen dalende marges?

    Die afname in reisbewegingen zorgt dat je het onderhoud goedkoper kunt uitvoeren. Bovendien hoef je medewerkers geen onregelmatigheidstoeslagen te betalen. Onderhoudswerkzaamheden kun je steeds nauwkeuriger voorspellen en inplannen, waardoor je efficiënter kunt inkopen.

Wat kan met machines en onderdelen kan ook met hele schepen: ze uitrusten met camera’s en sensoren en ze verbinden met het internet. Dat maakt het in principe mogelijk om via een dashboard in de thuishaven mee te kijken en zelfs het schip te besturen. De technologie hiervoor is volop in ontwikkeling.

  • Hoe helpt dit bij personeelstekorten?

    In de nabije toekomst kan één kapitein op afstand meerdere schepen tegelijk aansturen. En dat betekent dat er minder kapiteins nodig zijn voor dezelfde hoeveelheid schepen. Ook het feit dat ze niet meer weken- of maandenlang van huis zijn, maakt je aantrekkelijker als werkgever.

  • Hoe helpt dit bij verduurzaming?

    De data die je verzamelt met een smart ship brengt mogelijke verbeteringen in het energieverbruik aan het licht. Langzamer varen kost bijvoorbeeld minder brandstof en is goedkoper. Door data en AI te combineren wordt het mogelijk om nauwkeurig te voorspellen hoe langzaam je kunt varen om toch op tijd de bestemming te bereiken.

  • Hoe helpt dit tegen dalende marges?

    Lagere personeels- en brandstofkosten kwamen al aan bod. Wanneer je straks vanuit een shore controle centre je hele vloot kunt aansturen, zijn ook hier efficiëntieslagen te verwachten. Je combineert dan immers de data van meerdere smart ships.

Waar autonoom varen nog in ontwikkeling is, worden VR-brillen al volop gebruikt. Zo’n virtual-reality-bril maakt het mogelijk om live mee te kijken met werkzaamheden waar ook ter wereld.

  • Hoe helpt dit bij personeelstekorten?

    Net als met de kaptein die meerdere schepen aanstuurt, kan de ervaren kracht de werkzaamheden van meerdere monteurs begeleiden. Zo is de senior medewerker geen tijd kwijt aan reizen en profiteren de minder ervaren monteurs van realtime ondersteuning.

  • Hoe helpt dit bij verduurzaming?

    Met een VR-bril kan de bemanning onder begeleiding van een ervaren monteur de meeste reparaties zelf uitvoeren. Dat scheelt veel reizen.

  • Hoe helpt dit tegen dalende marges?

    Aangezien je medewerkers efficiënter kunt inzetten, dalen de personeelskosten. Bovendien kun je af met minder ervaren krachten.

Digitale stappen zetten met de Datawerf

Zoals deze voorbeelden laten zien, biedt digitalisering tal van interessante kansen voor het mkb in de haven- en maritieme sector. Maar een digitale dienst ontwikkelen doe je er niet zomaar even bij. Daar heb je een ervaren professional voor nodig. En dat is precies waar de Datawerf om de hoek komt kijken: met een expert op locatie en bijvoorbeeld workshops helpen zij maritieme bedrijven digitale stappen zetten.

Hatenboer Water, Schiedam

Hatenboer levert water- en filtersystemen aan de scheepvaart. Wat als we nu in kaart brengen wat we per schip hebben geleverd? Dan verzamelen we die informatie in een dashboard en kan onze salesafdeling gericht pakketten reserveonderdelen verkopen. Met dit vraagstuk klopte businessdeveloper Richard de Groot aan bij de Datawerf.
Een belangrijke vraag bij innovatie luidt altijd: is het wel de beste richting? In een workshop met een digitaal bureau diepte Hatenboer het vraagstuk uit. Hierbij werd duidelijk dat een dashboard weliswaar interessant is, maar dat de salesmedewerkers er geen tijd voor hebben. Door digitalisering eerst in te zetten om het werk van de salesafdeling te verlichten, creëer je ruimte om vervolgens met nieuwe toepassingen aan de slag te gaan.
En dat is een bijzonder waardevol inzicht aan het begin van een innovatietraject. Businessdeveloper Richard de Groot: ‘Ze hebben wel 1.000 vragen gesteld! Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat we het juiste inzicht kregen. We weten nu waar we juist wel en juist niet in moeten investeren.’

524+

MKB bedrijven
digitaliseerden in 2023

100+

Bedrijven geholpen in de glastuinbouw met digitaliseren

10.000+

Mensen hielpen we met hun vraag over digitalisering

4 tips voor digitale innovatie

Bespreek vrijblijvend je digitale vraagstuk.

Dominique Nieuwpoort is digitaal verbinder bij de Datawerf en begeleidt bedrijven in de haven- en maritieme sector bij digitale innovatie. Neem contact op met Dominique om vrijblijvend je digitale vraagstuk te bespreken.

Dit contactformulier is gedeactiveerd omdat u weigerde de Google reCAPTCHA-service te accepteren die nodig is om alle berichten die door het formulier worden verzonden, te valideren.

Dominique Nieuwpoort

Digitaal verbinder Maritiem bij Datawerf