Snel naar

Bedrijfsvraagstukken – als krappe marges, teruglopende orders of personeelstekort – oplossen met de hulp van een digitale expert bij jou op locatie. Dat is Datawerf.

Misschien herken je dit wel

Je bedrijf is corona goed doorgekomen. Desondanks merk je dat marges onder druk staan door de stijging van materiaal en personeelskosten. Je kunt dit niet allemaal doorberekenen aan je klant, want dat gaat ten koste van de relatie. Daarnaast heb je ook nog personele uitdagingen, het is lastig (misschien wel onmogelijk) nieuw personeel te vinden. Als er iemand gevonden is blijft deze slechts 1-3 jaar in dienst. Nog even los van de vergrijzing, je ziet de kennis je bedrijf uitvloeien. Dit gaat problemen opleveren met de levering van producten en onderhoudsreparties voor jullie klanten.

Het liefst zie je een organisatie waar mensen graag, lang en met veel plezier werken. Jullie zijn een innovatief bedrijf en weten altijd te voldoen aan de wensen van de klant. Je ondersteunt klanten zowel met nieuwe producten als technische ondersteuning, onderhoud, advies en het verbeteren van hun performance.

Dat kan met Datawerf!

Ons aanbod

Datawerf helpt jou door …

het maken van een plan, een strategie, een koers, zodat je weet hoe je je digitale doel realiseert, zodat je weet wat je wel en niet moet doen. Wij denken met je mee en helpen jou een antwoord te krijgen op die brandende vraagstukken. En ja, soms stellen we wel 1.000 vragen om er zeker van te zijn dat we jouw goed verder kunnen helpen. Wij bieden maatwerk afgestemd op jouw specifieke behoefte.

  •  Focus aan te brengen in digitale ambities
  • Te zorgen dat ideeën aansluiten op de wensen van klanten
  • Een concrete aanpak te bepalen.
  • En het digitale business model in kaart te brengen,

Onze overtuiging is dat door het gebruik van data je klantervaring verbeterd en je een meer service verlenende organisatie kan worden. Dit kan resulteren in aanzienlijk verbeterde winstmarges, boven de huidige cijfers. Daarbij draagt het bij aan een groenere aanpak door het verminderen van CO2-uitstoot en je ecologische voetafdruk. Tevens leidt het ertoe dat kennis in huis blijft en ook nog eens op een gestructureerde manier.

  • Structuur aan te brengen in alle digitale ideeën

  • Te bepalen welke vraagstuk nu het eerst moet worden uitgewerkt

  • Te bekijken welke technologische oplossing hier het beste bij past

  • Te zorgen dat dit goed aansluit op de wensen van jullie klant

  • Het business model in kaart te brengen,

  • Een concreet vervolg plan op te stellen.

Praktisch

Zo werkt het:

We bieden je twee trajecten aan, kies zelf welke het beste bij je past. Meer informatie nodig? Neem dan contact op.

Na dit traject weten jullie wat je klanten van jullie digitale innovatie vinden, er ligt een concrete aanpak voor vervolg en er is een businessmodel in kaart gebracht.

  • Een onafhankelijke digitale expert speciaal voor jou geselecteerd
  • Op jouw locatie
  • 6 weken lang
  • Circa 2 dagen in de week

Inclusief:

  • Digital Maturity Assessment – als 0-meting hoe je er digitaal voor staat
  • Terugkomdag met andere deelnemers
  • Adviesgesprek voor evt. vervolg

Na deze workshops weet je of het gekozen digitale idee kans van slagen heeft, wat je klant ervan vindt en ligt er een beknopte aanpak om zelf verder te gaan.

  • 2 workshops + eindpresentatie
  • Ongeveer 1,5 dag in totaal

Inclusief:

  • Digital Maturity Assessment – als 0-meting hoe je er digitaal voor staat
  • Terugkomdag met andere deelnemers
  • Adviesgesprek voor evt. vervolg

Ervaringsverhalen

“We ervaren dat we met data die we al in huis hebben toegevoegde waarde kunnen brengen naar de klant. Zo kunnen we pro-actiever werken en nieuwe business cases maken; producten en diensten bedenken die van meerwaarde zijn voor de klant. Dit hadden we niet zelf kunnen bedenken zonder deze expert. Het zit wel in onze hoofden maar nu hebben we iemand die ons uitdaagt en de ideeën samenbrengt.”

“Ze hebben wel 1.000 vragen gesteld! Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat we het juiste inzicht kregen. We weten nu waar we juist wel en juist niet in moeten investeren.’’

Over de experts

Datawerf werkt samen met enthousiaste, ervaren experts met kennis over de verschillende facetten van digitale innovatie. Samen zorgen wij ervoor dat prille ideeën worden omgezet in concrete producten en vervolgacties.

Onze experts hebben ieder ruime ervaring in het toepassen en implementeren van digitale innovaties binnen kleine en grote bedrijven. De meesten hebben jarenlange ervaring in de maritieme sector en sommige juist niet, maar dat geeft juist een frisse blik op jouw vraagstukken.

Jouw investering

  • Expert op locatie
  • 4.500,-
  • Totale kosten €13.000,- waarvan 2/3 wordt gefinancierd door Datawerf (á €8.500,-) Jij betaald dus slechts €4.500,-
  • Dit is inclusief:

    • 6 weken lang circa 2 dagen per week
      een onafhankelijk digitale expert speciaal voor jou geselecteerd
    • Georkestreerde klantinterviews op jouw locatie
    • Mentorgesprekken tijdens de looptijd
  • Scoping sessies
  • Gratis
  • De workshops worden volledig gefinancierd
    door Datawerf (á €3.600,-)
  • Dit is inclusief:

    • 2 workshops
    • Een eindpresentatie
    • Een onafhankelijke digitale expert speciaal voor jou geselecteerd

Daar komt nog bij:

  • Een Digital Maturity Assessment – als 0-meting hoe je er digitaal voor staat
  • Terugkomdag met andere digital minded mensen uit de industrie
  • Adviesgesprek voor evt. vervolg

Veelgestelde vragen

  • Voor maritieme- en maak mkb-bedrijven met tussen de 10 en 250 medewerkers gevestigd in de provincie Zuid-Holland. Jullie bestaan minimaal 10 jaar. Besta je al meer dan 100 jaar uiteraard ook goed, leuk zelfs!
  • Ik heb een idee voor een sales dashboard voor de interne organisatie.
  • Ik wil graag predictive of preventive maintenance toepassen.
  • Ik wil ervoor zorgen dat ik mijn producten op afstand kan uitlezen met sensoren.
  • Ik wil weten hoe ik de eerste stap zet in digitalisering. Waar is in mijn bedrijf het ‘laaghangend fruit’ en kan ik het snelst resultaten boeken?
  • Ik wil een deel van het werk in mijn bedrijf dat heel repetitief is door een robot laten doen.
  • Ik wil zorgen dat mijn producten energiezuinig zijn middels digitalisering.
  • Ik wil een online omgeving maken voor mijn klanten.
  • Ik wil mijn klanten beter bedienen middels digitale tooling.
  • Ik wil mijn offerte traject automatiseren.
  • Ik kan geen nieuwe mensen vinden, maar ik denk dat ik door automatisering met minder medewerkers meer zou kunnen produceren.
  • En ga zo maar door…
  • Vind je zelf dat je nog helemaal niks doet met digitalisering, geeft niet! Juist dan kan dit traject ook voor jullie zijn en gaan we samen aan de slag!
  • Zodra duidelijk is welk vraagstuk er ligt, gaan we op zoek naar een passende digitale expert die hierbij kan helpen. We hebben de ambitie om minimaal twee kandidaten voor te stellen, maar dat lukt niet altijd. Jij kiest vervolgens de expert waarvan jij denkt dat die het beste bij jullie organisatie past. Hierna wordt een kennismakingsgesprek ingepland om de startdatum te bepalen. Mocht je zelf een expert op het oog hebben, dan kunnen we daar ook contact mee opnemen.
  • Expert op locatie: De expert voert het meeste werk uit, juist omdat we weten dat er weinig tijd is om dit op te pakken. Desondanks zal de expert wel bijgepraat moeten worden over wat er speelt binnen de organisatie, welke ideeën er leven, wat jullie top 10 klanten zijn, etc. Dus ga ervan uit dat je circa 8uur per week beschikbaar bent voor de expert.
  • Scoping sessies: Aanwezigheid tijdens de workshops (2 dagdelen) en eindpresentatie (2uur).
  • De startdatum wordt in overeenstemming met jullie als bedrijf en de expert bepaald. Wat jullie beide het beste uitkomt, er is geen vast start moment.
  • Er zal een intakegesprek plaatsvinden waarbij gekeken wordt wat jullie specifieke vraagstuk is. Tevens zal er toelichting gegeven worden over het traject.
  • Op basis van jullie vraagstuk zullen er passende onafhankelijke digitale experts worden gezocht. Wij streven ernaar altijd minimaal 2 kandidaten aan jullie voor te stellen. Jullie kiezen zelf de expert waar jullie het beste gevoel bij hebben. Hierna vindt er een kennismakingsgesprek plaats.
  • In het kennismakingsgesprek met de expert wordt gelijk gekeken wat het beste start moment voor jullie beide is. Dat moment houden we dus aan.
  • Voorafgaand aan de start van het traject vragen we jullie om een deelnemersverklaring te ondertekenen, dit is benodigd in verband met de financiële ondersteuning. Zie ook het kopje over de voorwaarden.
  • Ready? Let’s go, start!
  • Bij Datawerf is er sprake van geoorloofde staatsteun. Om hiervoor in aanmerking te komen is het van belang dat deelnemers de afgelopen 3 jaar niet meer dan €200.000,- aan overheidssteun voor innovatiediensten hebben ontvangen. Wij vragen deelnemers daarom com een verklaring te ondertekenen, zie hier een link naar het formulier. Mocht je hier vragen over hebben, bel ons gerust. Uiteraard helpen we je hierbij, als het niet duidelijk is.
  • Ja, Datawerf betaald de kosten van de digitale expert. We sturen je na afronding een €0,- factuur. Ondanks dat het gratis is, is er wel inzet van jullie kant benodigd om deze sessies tot een succes te maken.
  • Het traject Expert op locatie is relatief kostbaar, reken zelf maar uit. Wij vragen naast jullie inzet in tijd tijdens het traject daarom ook om een beperkte financiële commitment.
  • Dit geldt alleen voor Expert op locatie. Uitbetaling gebeurt na afronding van het traject. Hiervoor dienen 2 stukken te worden aangeleverd: de factuur en het betalingsbewijs. Hierna krijg je binnen 4 weken 2/3 van het totaalbedrag, met een maximum van €4.500,- uitbetaald.
  • Nee. Uit onze ervaring blijkt dat iedereen zijn eigen individuele vraagstuk heeft en deze worden ook individueel aangepakt met een eigen expert. Desalniettemin zien we soms wel vergelijkbare vraagstukken en geloven wij dat je van elkaar kunt leren daarom organiseren we Terugkomdagen.
  • De Terugkomdag is een moment waarop (oud-)deelnemers van Datawerf worden uitgenodigd om (in)formeel met elkaar in gesprek te gaan over de lessen die zij hebben geleerd tijdens het traject. Het is geen hele dag, maar duurt circa 2uur met een afsluitende borrel. Zie hier een video van het vorige event.
  • Ja, maar we kunnen niks echt verplichten. Wel denken wij dat deze middag echt van grote meerwaarde om elkaar te leren kennen en het netwerk van gelijkgestemde digital minded bedrijven uit te breiden. Altijd goed om te weten wie er met dezelfde vraagstukken bezig zijn.
  • Ja! Dat is echt de essentie van het programma. Vaak zijn we geneigd om uit te gaan van ons eigen goede idee, maar misschien heeft je klant wel een heel andere hulpvraag. De digitale expert zal je helpen om deze gesprekken goed te laten verlopen. Zodra je weet welk digitale vraagstuk je wilt aanpakken, vragen je daarom al om na te denken welke klanten je hiervoor zou willen benaderen.

Benieuwd of Datawerf je verder kan helpen?

Plan vrijblijvend een online adviesgesprek in met Dominique Nieuwpoort. Zij kijkt samen met jullie welke ideeën, vraagstukken of behoeften er zijn en aan de hand daarvan maken jullie concrete afspraken. En als je het prettig vindt kan die koffie ook gewoon bij jullie op locatie, wel zo gezellig toch!

Deze bedrijven gingen je voor:

logo TU Delft
Logo InnovationQuarter
Medegefinancierd door de Europese Unie
Logo Provincie Zuid-Holland
Logo Ministerie van Ecomomische Zaken en Klimaat

Datawerf wordt mede mogelijk gemaakt door:

logo TU Delft
Logo InnovationQuarter
Medegefinancierd door de Europese Unie
Logo Provincie Zuid-Holland

Benieuwd of Datawerf je verder kan helpen?

Meld je nu aan

en Dominique neemt zsm contact met je op voor een intake gesprek.

Neem contact met mij op voor een afspraak: