Projectmanager & Mechanical Design Engineer Enzo Legierse van Deno Compressors vertelt hoe de expert die kwam adviseren over die digitalisering ervoor zorgde dat Deno een bredere visie kreeg op hoe het bedrijf goed kan aansluiten op de wensen van klanten in de hele maritieme industrie.

Compressor data geïntegreerd in het netwerk aan boord

Start-lucht compressoren zijn een cruciaal onderdeel aan boord van grote schepen. Dankzij de inzet van een Datawerf-expert heeft Deno Compressors de monitoring en aansturing van hun start-lucht compressor digitaal gemaakt op een manier die goed past in het boordnetwerk van schepen. 

“Monitoring en aansturing van de compressoren die we leveren aan schepen maken we digitaal. Dankzij de hulp van Datawerf doen we dat nu op een manier die aansluit bij de dataprotocollen van de andere installaties aan boord.” Projectmanager & Mechanical Design Engineer Enzo Legierse van Deno Compressors vertelt hoe de expert die kwam adviseren over die digitalisering ervoor zorgde dat Deno een bredere visie kreeg op hoe het bedrijf goed kan aansluiten op de wensen van klanten in de hele maritieme industrie. 

Integratie met boordsystemen 

“In het proces van het kiezen van de juiste hardware en software voor die digitale aansturing, kregen we hulp van expert Mariano Otheguy. We hebben intensief samengewerkt en hij heeft heel goed werk geleverd. Dankzij hem hebben we de digitalisering veel omvattender aangepakt.”  

De expert kon worden ingeschakeld via Datawerf, het onderdeel van Digitalzh voor de maritieme industrie. Hij kwam in de pilot fase van het project zes weken lang meedenken en ontwikkelen bij Deno compressors. Legierse: “Wij hebben veel en vaak contact met branche-organisatie NMT (Netherlands Maritime Technology); zo hoorden we over Datawerf. Aangezien we zelf al waren begonnen met het ontwikkelen van digitale monitoring dachten we dat het zeker geen kwaad zou kunnen om een expert mee te laten kijken om te beoordelen of we met onze keuze van een PLC (programmable logic controller) op de goede weg zaten. Daarom dachten we aanvankelijk dat het een kort traject zou worden. Maar de expert leerde ons met heel andere ogen naar ons project te kijken. Dankzij zijn adviezen zijn we de digitale monitoring en aansturing zo gaan ontwikkelen, dat die aansluit bij de dataprotocollen die de system integrators aan boord toepassen. Daardoor zijn de gegevens van onze compressors ook op de schermen van het geïntegreerde systeem aan boord af te lezen. Hiermee komen we veel beter aan de wensen van onze klanten tegemoet.”  

Cruciaal 

Deno Compressors ontwikkelt en bouwt start-lucht & werk-lucht compressoren voor gebruik in de maritieme industrie. De werk-lucht compressoren waren al voorzien van digitale monitoring, maar de start-lucht compressoren nog niet. Deze zijn cruciaal aan boord van grote schepen. De motoren van grote schepen zijn enorm, met zuigerdiameters van 50 centimeter of meer. Als zo’n motor wordt gestart, gebeurt dat niet met een elektrische startmotor. Vanwege de maat van zo’n motor zou dat heel veel accucapaciteit vergen. Daarom worden de zuigers eerst in beweging gebracht met pers-lucht, 30 tot 40 bar luchtdruk. Na de initiële beweging van de zuigers neemt de brandstof het over.  

“In de toekomst is het verplicht om data te leveren van alle systemen aan boord,” legt Legierse de noodzaak van digitalisering uit. “Daarnaast levert het verzamelen van data ons het voordeel dat we snel kunnen zien of en wanneer onderhoud is gepleegd aan de compressor. Het digitale monitoringsysteem geeft ook een signaal aan de bemanning wanneer het tijd is voor onderhoud. Een goed onderhouden compressor gaat zomaar 30 jaar mee. Bij gebrekkig onderhoud kunnen problemen ontstaan en wordt de levensduur korter.” Klanten van Deno Compressors zijn scheepswerven, reders en scheepsleveranciers. 

Deno Compressors ontwikkelt en bouwt start-lucht & werk-lucht compressoren voor gebruik in de maritieme industrie.

Perspectief 

“Door de inzet van Mariano Otheguy kunnen we de maritieme sector beter bedienen. We zijn uit ons smalle perspectief gekomen om de compressors met een eigen systeem te digitaliseren. Nu maken we ze zo dat ze geïntegreerd worden in het scheepssysteem. Dat is een groot voordeel voor de werven en de bedrijven die de systemen inbouwen.”