Waar begin je met digitalisering als je een traditioneel familiebedrijf runt in de maritieme maakindustrie? Voor Den Haan Rotterdam (DHR) – bekend om zijn scheepsverlichting en -hoorns voor de beroepsvaart, waaronder zeevaart, binnenvaart en defensie – bood het 6-weken Datawerf-programma een kans om daar gericht mee aan de slag te gaan; én om diverse operationele, commerciële en strategische zaken die elk om voorrang streden, te prioriteren.
Van scheepslamp tot strategie
DHR bestaat sinds 1922 en groeide uit van metaalwarenfabriek en blikslagerij (denk aan trechters, oliekannetjes en ook zeer gewilde decoratieve nautische olielampen) tot specialist in professionele scheepsverlichting. Vandaag de dag levert het bedrijf voornamelijk lampen aan scheepswerven, elektrische installateurs en distributeurs. Vooral de navigatielichten en zoeklichten van DHR doen het goed, maar ook het overige portfolio wordt door DHR’s netwerk van distributeurs wereldwijd verkocht en geleverd.
Maar de markt is veranderd, vertelt Dignus den Haan, directeur en vierde generatie in het familiebedrijf. “Door het complexer worden van vooral elektronische deelproducten zijn de levertijden daarvan onbetrouwbaarder geworden. Dat heeft een negatief effect op onze assemblage, wat op zijn beurt weer ten koste kan gaan van de kwaliteit en, heel belangrijk in een familiebedrijf, de werksfeer. Door slimme afspraken te maken en de supply chain beter in te richten, kunnen we deze stress wegnemen en weer efficiënt op voorraad gaan produceren. We zien digitalisering als het middel om, ten eerste, beter inzicht te krijgen in die veranderende supply chain, en ten tweede om meer grip te krijgen op die keten – en daarmee ook ons eigen productieproces.”
Keuzes
“Daarnaast hebben we keuzes gemaakt in onze dienstverlening: waar zijn we echt goed in? En dus: wat laten we vallen en waarin gaan we doorontwikkelen? Digitalisering is dan geen luxe meer, maar noodzaak. Zoals gezegd, zal het ons een soepeler verloop van onze bedrijfsprocessen opleveren, daar ben ik van overtuigd. Echter, door het traject met Datawerf weten we nu dat we éérst een heldere strategie, organisatiestructuur en blueprint van onze ideale bedrijfsprocessen nodig hebben, voordat we starten met concrete digitaliseringsstappen.
Pijnpunten en processen
Samen met SpartnerS, de experts die Datawerf aanleverde, en het eigen team startte DHR met een ‘waardenstroomanalyse’ van ontwikkel-, sales-, inkoop- en productieprocessen. In vier sessies kwamen, schrik niet, meer dan honderd pijnpunten naar boven – en dat bij een structureel winstgevend bedrijf.
“Die kon en wilde ik niet zomaar even ‘oplossen’ met digitale tools,” zegt Dignus. “Die sessies waren heel waardevol en hadden een duidelijk resultaat: eerst onze strategie en organisatiestructuur herzien om vervolgens de gewenste bedrijfsprocessen in kaart te brengen. Daarna bepalen wat je kunt digitaliseren en op welke manier.”
“Samen met SpartnerS hebben we toen alle rollen opnieuw gedefinieerd, inclusief mijn eigen rol, en gebouwd aan een structuur die toekomstbestendig is. Dat rollen we nu beheerst uit. Uiteraard is zes weken daarvoor te kort, dus gaan we op eigen conto door met de experts met wie Datawerf ons in contact bracht. Nu kunnen we dus ook gaan nadenken over optimalisering, want pas nu kunnen we zien op welke plekken we digitalisering echt voor ons kunnen laten werken. Denk bijvoorbeeld aan een papierloze supply chain en assemblage die de weg vrijmaakt voor verdere, operationele, digitalisering.”
Nieuwe koers, nieuw fundament
De visie is duidelijk: DHR zichtbaar op elk schip. Daarbij focust het bedrijf zich op productontwikkeling, eindsassemblage, verkoop en een robuuste supply chain. Daar hoort een stevige basis bij: een nieuw ERP-systeem en een stevige naamsbekendheid. “Wij willen graag bijdragen aan de betere ketenintegratie in de maritieme sector. Digitalisering is voor ons het middel, niet het doel,” aldus Dignus. “Zonder Datawerf was ik nooit zo intensief met strategie en positionering bezig geweest. Het was een heel nuttig traject; ik kan het andere bedrijven zeker aanraden.”
Samen sterker in de maritieme keten
Wat DHR daarnaast opviel, is het belang van samenwerking in de maritieme sector. “In Noorwegen of Turkije werken bedrijven veel meer samen in de keten. Ook hier liggen kansen. Als we in Nederland, en hier in de regio, onze krachten bundelen, kunnen we sneller vernieuwen en beter internationaal concurreren. Ook daarbij is digitalisering essentieel; denk vooral aan een supply chain waarin de ketenpartners snel en efficiënt kunnen schakelen, omdat ze de juiste informatie van elkaar krijgen en elkaar begrijpen.”
Wil je weten waar jouw digitaliseringskansen liggen?
Goed nieuws: de succesvolle aanpak van Datawerf krijgt vanaf nu een structureel vervolg binnen Digitalzh. Ondernemers kunnen bij ons terecht voor advies, testfaciliteiten, trainingen en ondersteuning bij cyberweerbaarheid. Zo blijven we het mkb in Zuid-Holland helpen om slimmer, wendbaarder en toekomstbestendiger te worden. Ontdek hier hoe jouw bedrijf (digitale) stappen kan maken.
Wil je meer weten over DHR en scheepsverlichting? Neem dan contact op met Dignus den Haan – DHR

