3d-printservice

Digitalisering als groeimotor: hoe Parts on Demand met 3D-printen zijn productie opschaalde

Tijdens ‘Industrie 4.0: fabriek van de toekomst’ was Neil van Es één van de drie MKB-ondernemers die zijn verhaal deelde over de digitalisering van zijn bedrijf. Wij spraken met de ‘Geek-in-chief’ van Parts on Demand, specialist in 3D printing over zijn digitaliseringsreis.

Welke uitdagingen heeft Parts on Demand aangepakt met behulp van digitalisering?
Ons printproces laat zich lastig vatten in bestaande software processen. Bij 3D printen sla je eigenlijk een heleboel stappen over; je gaat vanaf de computer direct naar productie. Daarom hebben we onze eigen software ontwikkeld, op basis van open-source systemen. We gebruiken de standaard componenten zoals CRM, ordermanagement en inkoop en vullen dat aan met 3D-print specifieke componenten.

Wanneer realiseerden jullie je dat digitalisering nodig was voor verdere groei en hoe pakte je dit aan?
Negen jaar geleden wisten we precies welk onderdeel bij welke klant hoorde, omdat we nog weinig productievolume hadden. Zodra het volume toeneemt, móet je wel automatiseren. Anders is je productie niet schaalbaar. We hebben een softwareontwikkelaar gezocht en zijn aan de slag gegaan. Met hem werken we nog steeds samen. We proberen elke keer weer een stapje te zetten om het proces nog efficiënter te maken. Vijf jaar geleden produceerden we met vier man een paar honderd onderdelen per week. Nu zijn dat er duizenden, soms wel tienduizenden per week, met dezelfde vier man.

Wat zijn de belangrijkste lessen die je wilt delen met andere ondernemers?
Probeer kleine stapjes snel te maken. Het gaat onvermijdelijk een keer verkeerd en dan kun je daar maar beter snel achter komen. Negen van de tien ontwikkelingen kunnen mislukken, maar die ene geslaagde ontwikkeling is nodig om een nieuwe stap te maken.

Tags: No tags

Comments are closed.