De maritieme sector is lange tijd een beetje de underdog geweest als het gaat om digitalisering. Maar dat geldt zeker niet voor het bedrijf MSA-Service Control & Automation. Bij dit bedrijf draait alles om digitalisering, het is hun core-business. Het groeiende team richt zich op maatwerk oplossingen voor elektrotechnische automatiseringsprojecten in de offshore-, wind- én maritieme sector.
Projectleider en ontwikkelaar Ralf Stam vertelt wat voor hen de aanleiding was om via Datawerf expertise in huis te halen: “Wij ademen techniek en excelleren daarin, maar bij het in de markt zetten van een nieuwe oplossing, is meer nodig. Via Datawerf hebben we met expert Philip Roos uitgebreid nagedacht over de marketingstrategie om ons nieuwste product, Multiped, te lanceren.”
Succesvolle marktintroductie Multiped
Stam: “Het is eigenlijk de black box van een schip. Aan boord verzamelt de Multiped data afkomstig van allerlei sensoren. Multiped wordt daarnaast dagelijks verrijkt door bemanning die gegevens toevoegt. Bijvoorbeeld handmatige brandstof peilingen. Een groot voordeel voor de bemanning is dat zij hier veel minder tijd aan kwijt zijn dan voor de introductie van de Multiped. De administratieve last is beperkt tot een minimum. Zo vormt Multiped aan boord en aan de wal hét platform voor industriële gegevensverzameling en -rapportage. Niet alleen voor de eigen organisatie maar ook voor de klant waarvoor het schip op dat moment actief is. De rapportage van Multiped kan bijvoorbeeld als bewijs bij de factuur worden toegevoegd.”
Dat het traject met Datawerf goed heeft uitgepakt blijkt wel uit de huidige status quo. Multiped is inmiddels geïnstalleerd aan boord van 30 schepen: sleepboten, offshore- en baggerschepen. Klanten zoals DEME, Group De Cloedt en Van Oord zetten Multiped in. De Multiped oplossing bestaat uit een industriële computer met daaraan gekoppeld software.
Ultieme droom
Stam vervolgt: “Onze droom bij de ontwikkeling van Multiped was dat de engineer bij het oplossen van problemen eerst gaat inloggen in Multiped – en zenuwachtig wordt als een schip niet over Multiped beschikt. We zijn daar aardig bij in de buurt gekomen. Multiped is de digitale gereedschapskist voor de engineer. Doordat de dagrapportages op één plek worden opgeslagen, treden er nooit onduidelijkheden op. En aan de wal kunnen vlootoverkoepelende inzichten worden bereikt. Met Multiped bereikt een rederij een efficiëntere operatie aan boord, bijvoorbeeld van het baggerproces.”
Marketingexpertise in huis halen
Tot augustus 2022, de maand waarin het traject met Philip Roos startte, was MSA-Service nog zoekende naar een goede invulling van de marketing rond dit product. Stam: “Met veel van onze projecten zijn we gewend om klantspecifieke oplossingen te realiseren. Hier weten klanten ons voor te vinden. Met Multiped is het andersom en moeten we actief aan de slag om het product te vermarkten. Het Datawerf traject was voor ons een laagdrempelige manier om de mogelijkheden te verkennen. Philip heeft ons op een prettige manier geholpen om vanuit een andere blik naar de markt te kijken. Met het plan dat daaruit rolde, hebben we verdere stappen kunnen zetten. Hij is zeer ervaren en heeft een brede kennis. Veel van zijn adviezen hebben we opgevolgd.”
“Echt boven water krijgen wat het eigenlijke probleem is. Klantgedreven innoveren krijgt alleen op die manier goed vorm.”
De klant centraal
Wat Philip Roos vooral ook heeft bereikt is dat er binnen de organisatie meer aandacht is gekomen voor marketing. Stam: “We hebben meer aandacht voor andere aspecten van productontwikkeling en -introductie dan enkel de puur technische facetten ervan. Een belangrijke tip die we van Philip kregen, is ook om meer te denken vanuit het pijnpunt van een klant. We krijgen regelmatig feedback van klanten en ontwikkelen eigen ideeën. Daar willen we zeker wat mee doen, maar om daar goed op te kunnen inspelen is het belangrijk om echt boven water te krijgen wat het eigenlijke probleem is. Klantgedreven innoveren krijgt alleen op die manier echt goed vorm.”
Terugkijkend op het Datawerf-traject concludeert Stam dat het een start is geweest voor een meer evenwichtige kijk op productontwikkeling en -lancering. “Ik zou andere MKB’ers zeker aanraden om de mogelijkheden te verkennen om met Datawerf aan de slag te gaan. Voor groei van je organisatie is het belangrijk een mix van kennis en expertise in huis te hebben. Met Datawerf kun je verkennen wat bij je bedrijf past.”