In familiebedrijf en maritiem totaalleverancier A. Nobel & Zn. staat inmiddels alweer de derde generatie aan het roer. Een generatie die zoekt naar mogelijkheden om processen te verbeteren. Het in 1967 opgerichte bedrijf heeft door de jaren heen een uitstekende naam opgebouwd in de scheepvaart. Menig rederij en scheepseigenaar komt er niet alleen bunkeren, maar koopt er ook scheepsbenodigdheden en allerhande filters waarin zij als marktleider een stevige positie innemen. Klanten waarderen het hoge kennisniveau van medewerkers en hun passende adviezen.
Aart Nobel, algemeen directeur: “Ons bedrijf, dat nu bestaat uit veertig medewerkers, is groeiende. We zijn bezig met een professionaliseringsslag. Zo zijn we van een klassiek organisatiemodel naar een moderne organisatie met afdelingsmanagers gegaan. Het traject met Datawerf kwam daarin op een uitstekend moment.”
Onder leiding van expert Henk van der Burgh die o.a. als Business Process Specialist bij Royal IHC heeft gewerkt, ging het bedrijf aan de slag met het in kaart brengen van de processen. Toewerken naar optimalisatie van de processen werd een missie waar met veel toewijding door alle medewerkers aan werd gewerkt.
De basis voor een eisenpakket voor een nieuw ERP-systeem werd vervolgens gelegd. Nobel vertelt enthousiast over wat het Datawerf-traject teweeg heeft gebracht. “Er ontstond een nieuwe dynamiek in de organisatie. In een open sfeer zijn we allemaal gaan nadenken over onze processen. Waarom doen we wat we doen op deze manier en kan het op een andere manier beter? Alles is op tafel gekomen. Zo bepaal je met elkaar de juiste weg, wat zich uitte in bijvoorbeeld een uniform taalgebruik en een uniforme werkwijze voor ons inkoop-, verkoop- en financieel proces.”
In drukke tijden toch bezinnen
Op een maritiem evenement werd Nobel op de hoogte gebracht van de mogelijkheden voor participatie in het Datawerf project. “We hadden het op dat moment drukker dan ooit. Dan is de keuze te rechtvaardigen om te zeggen; dat past niet binnen de planning. Want hoewel een traject met Datawerf financieel aantrekkelijk is – tweederde van de kosten wordt gesubsidieerd – kost het ook zes weken lang behoorlijk wat tijd. Toch zijn we de uitdaging aangegaan in december 2023. Je kunt blijven voortploeteren en de ene drukke week na de andere afsluiten. Maar we zagen dat het op verschillende vlakken beter zou kunnen, anders, efficiënter. Dan is een bezinningsmoment de beste investering die je kunt maken.”
Datawerf expert als Critical Friend
Een ‘Critical Friend’ noemt Nobel Datawerf expert Henk van der Burgh. “Onze ervaring is dat de experts van Datawerf geen ‘snelle jongens’ zijn. Ze nemen echt de tijd om je bedrijf tot op de draad te leren kennen en doorgronden. Bovendien nemen ze een frisse blik mee en een rugzak aan ervaring en kennis. Met Henk hebben we echt een proces op gang gekregen binnen onze organisatie, dat nu eigenlijk nog steeds gaande is. We gaan op eigen kosten met hem nog verder doorpakken met onze procesoptimalisatie, want we voelen dat we op de goede weg zijn om onze visie ‘De beste vaart naar de toekomst’ vorm te geven. In onze visie komt veel samen en uiteraard spelen de trends digitalisering en duurzaamheid erin een voorname rol.”
Stroomlijnen aanvragen
Een heel concreet voorbeeld van procesoptimalisatie is het stroomlijnen van de aanvragen en orders. Nobel: “Veel aanvragen komen binnen via onze infobox. We hebben een senior medewerker ervoor verantwoordelijk gemaakt de aanvragen dagelijks meerdere keren te bekijken, te beoordelen en te verdelen. Zo belanden de juiste aanvragen snel bij de juiste mensen en daarmee wordt binnen onze organisatie veel tijd bespaard. Er is meer rust ontstaan en focus. De senior medewerkers gaan enkel aan de slag met de moeilijke aanvragen, terwijl de anderen de aanvragen in behandeling nemen die meer standaard zijn en direct voor de klant kunnen worden uitgevoerd.”
Pilot
Met het huidige ERP-systeem draait het in Zwijndrecht gevestigde bedrijf inmiddels een pilot om het te verbinden aan het ERP-systeem van een klant. De webshop van A. Nobel & Zn. wordt hierbij gekoppeld aan het ERP-systeem van de klant, waardoor deze met een paar drukken op de knop, meteen de benodigdheden zou kunnen bestellen voor het schip. Nobel: “De rol van onze webshop wordt steeds belangrijker in onze organisatie, hoewel we merken dat klanten persoonlijk contact rondom een bestelling nog zeer op prijs stellen. De maritieme sector loopt niet vooraan als het gaat om digitalisering, maar gaat zich toch ook steeds meer bewegen op de digitale snelweg.”
Nobel zou andere mkb-bedrijven zeker aanraden om een traject met Datawerf te overwegen. “Ga de uitdaging aan, maak tijd vrij, de investering gaat zich zeker terugbetalen.”
Voor A. Nobel & Zn. heeft Datawerf gezorgd voor een echte cultuurverandering binnen de organisatie. Ontdek hier wat Datawerf voor jou kan betekenen.