Dit artikel is gepubliceerd in het Schuttevaer Kerstmagazine 2024.
Veel ondernemers horen de digitaliseringsklok luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Sinds 1,5 jaar brengt Dominique Nieuwpoort, samen met een groep aan digitale experts, de balans van kleine en middelkleine maritieme maakbedrijven in kaart. ‘De industrie weet ons te vinden, en dat komt omdat we een maatwerk aanpak hebben, waarbij kleine acties grote veranderingen teweegbrengen.’ Met Digitalzh maakt zij digitalisering toegankelijk.
Iedereen weet wat digitalisering is, maar heb je ook de tijd en ruimte om binnen je eigen organisatie stappen te zetten? Vaak niet. Daar schiet Digitalzh te hulp’, legt Nieuwpoort uit. ‘De maritieme sector als geheel staat voor een grote opgave, we moeten slimmer, sneller en productiever produceren, om onze concurrentiepositie te behouden maar ook weer verder uit te bouwen.’ Dat weet Nieuwpoort als geen ander, want zij hield zich zeven jaar lang met digitalisering bezig bij scheepsbouwer IHC. ‘Maar het geldt ook voor mkb-bedrijven. Daar is het vaak een ver-van-mijn-bed-show.’
Processen verbeteren
Dat ziet Nieuwpoort bijvoorbeeld bij maritieme toeleverancier Den Haan Rotterdam. Al 100 jaar bestaansrecht, maar sinds Dignus den Haan aan het roer staat besefte hij dat het anders moest. ‘Hij wist dat digitalisering voor een hogere kwaliteit kan zorgen en voor minder frustratie, maar hoe te beginnen? Hoe zorg je ervoor dat je minder bezig met bent met de dagdagelijkse operatie, en meer tijd hebt voor visie en de toekomst van het bedrijf? Daar zijn we als Datawerf, expertdienst van Digitalzh, ingestapt.’
Bij bijna elk traject worden eerst de huidige processen in kaart gebracht en van daaruit wordt er gekeken naar verbetering. ‘Voor digitalisering is een goede basis nodig. Bedrijven zien soms door de bomen het bos niet meer.’ Het in kaart brengen van die processen levert al veel op. Dit zijn de kleine acties, waar Nieuwpoort op doelt. ‘Dignus zit nu midden in het traject en maakt stap voor stap meters. Het is prettig om expertise van buitenaf mee te laten kijken. Ik zie het als samenwerking, we kunnen niet alles zelf ontwikkelen of bedenken. De eerste kleine acties leveren nu al zoveel resultaat op.’ Digitalzh werkt samen met een uitgebreid netwerk aan experts via de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, InnovationQuarter, en gerenommeerde kennisinstituten zoals de TU Delft.
Klant voorop
Nieuwpoort: ‘Een ander voorbeeld: bijna ieder bedrijf herkent het tekort aan servicemedewerkers. Deze schaarse groep medewerkers is veel tijd kwijt aan de beantwoording van mails van klanten. Daardoor komen ze niet toe aan het plegen van onderhoud, terwijl dat precies is waar ze goed in zijn. Bij een van de deelnemers, een scheepsbouwer, was dit ook het geval.’ Nieuwpoort raadde aan om dit vraagstuk aan te vliegen door niet direct te focussen op de interne processen, maar juist door het gesprek aan te gaan met de klant: ‘Waar loopt je klant nu tegenaan in jullie samenwerking? Hoe ervaren zij de onderlinge communicatie? Zij hebben onderzocht of een online klantomgeving voor beide partijen de werkdruk kan verlichten. Een online omgeving waar klanten 24/7 terecht kunnen.’ Met deze twee voorbeelden wil Nieuwpoort aantonen hoe Digitalzh werkt aan maatwerk oplossingen. ‘We kijken echt naar je vraagstuk. Wat is het beste voor het bedrijf.’
Sinds vorige zomer heeft Datawerf, ondersteund door overheidssubsidies, 15 maritieme mkb’ers geholpen. Digitalisering is niet alleen goed voor de toekomstbestendigheid van een bedrijf, maar het maakt een bedrijf ook aantrekkelijk voor werknemers, ziet Nieuwpoort. ‘Vooral jonge werknemers. Hoe digitaler, hoe leuker het is om voor te werken. Digitalisering is geen doel, maar een middel om als bedrijf vooruit te kunnen.’
Benieuwd of Datawerf jouw bedrijf ook verder kan helpen? Ontdek onze diensten!
