Je bedrijf is succesvol: met een innovatief product heb je in Nederland een solide klantenbasis gecreëerd. Misschien is het je door middel van digitale innovaties gelukt om de productie flink op te schalen. Meer en meer overweeg je de volgende stap: zakendoen op globaal niveau. Maar let op, internationaal ondernemen is geen kleine onderneming. Waar moet je rekening mee houden als je je activiteiten wereldwijd wilt uitbreiden? In deze blog geven we je vier suggesties voor winstgevende export.
Tip 1: Begrijp je markt
Zeker, als ondernemer voel je aan waar er kansen liggen. Maar het is niet verstandig om enkel op je instinct te vertrouwen. Succesvol internationaal zakendoen begint daarom met een grondig marktonderzoek en een analyse van de concurrentie. Zijn jouw potentiële klanten daadwerkelijk geïnteresseerd in jouw product? Wat onderscheidt jou van andere aanbieders? En: hoeveel concurrenten opereren al op de markt die jij op het oog hebt?
Veel ondernemers vinden het moeilijk om deze en andere vragen objectief te beantwoorden. Een optie kan zijn om een stagiair met een ‘fris perspectief’ aan dit project te laten werken. Je kunt ook gebruikmaken van de mogelijkheden die de stimuleringsregeling Starters International Business (SIB) biedt voor bedrijven die de stap naar het buitenland willen zetten.
Een aanvullende tip: neem contact op met een aantal bestaande klanten en vraag waarom zij specifiek met jou zakendoen. Dit geeft vaak een helder beeld van waarin je uitblinkt. Informatie die vervolgens van pas kan komen als je op internationaal niveau wilt groeien.
En: neem nog eens een kritisch kijkje naar je huidige afzetmarkten. Misschien kun je – vooral als het vooral gaat om het vergroten van je omzet – eerst proberen om daar je marktaandeel te vergroten.
Tip 2: Houd rekening met culturele aspecten
De meeste Nederlandse ondernemers begrijpen dat zakendoen met China anders is dan zakendoen met een klant ‘om de hoek’. Maar let op: ook tussen Nederland en naburige landen zoals Duitsland, Frankrijk en België bestaan vaak grote culturele verschillen. Bijvoorbeeld als het gaat om onderhandelen en communiceren. Dit heeft invloed op het gehele verkoopproces en je uitingen daarbij. Ga goed na waarop te letten.
Bestudeer daarom van tevoren de verschillen goed. Want ‘fouten’ op dit gebied kunnen net het verschil maken tussen een succesvolle deal en een afgebroken deal. Let op: maak niet de fout om alleen jezelf of je verkoopteams een training interculturele communicatie te laten volgen. Zodra je internationale prospect eenmaal klant is geworden, is het handig als ook de binnendienst op de hoogte is van culturele verschillen.
Tip 3: Bezin je op levering en betaling
Heb je in voldoende mate in kaart gebracht hoe kansrijk je beoogde buitenlandse markt is? Ben je goed bewust van de lokale culturele normen? Dan ben je er nog niet. In een goed doordacht exportplan komen ook levering en betaling aan bod. Ga je werken met een distributeur of agent, of met een eigen vertegenwoordiger of verkoopkantoor? Hoe ga je je logistiek (en de transportverzekering) regelen? En: welke betalingsvoorwaarden ga je hanteren? Goede (juridische) afspraken rondom zaken als levering en betaling zijn onlosmakelijk verbonden met een succesvolle uitbreiding naar het buitenland.
Tip 4: Win advies in bij experts
Een goede voorbereiding is, zeker bij export, van cruciaal belang. Gelukkig is er in Nederland een schat aan expertise en advies beschikbaar en een aanzienlijk deel daarvan is gratis (of bijna gratis).
- Zo helpt InnovationQuarter bedrijven in Zuid-Holland vanaf de eerste oriëntatie- en voorbereidingsfase van hun internationaliseringsplannen.
- Samen met DutchBasecamp biedt Innovation Quarter ook andere, sectorgerichte programma’s (zoals Globaliser of het Export Accelerator Programma).
- InnovationQuarter en andere regionale ontwikkelingsmaatschappijen bieden veel informatie en ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van online missies, webinars en matchmaking.
- De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) biedt op haar website enorm veel informatie over internationaal ondernemen. Hetzelfde geldt voor instanties zoals de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.
Daarnaast zijn er veel particuliere partijen waar je terecht kunt voor trainingen en cursussen, bijvoorbeeld over juridische aspecten en interculturele communicatie. Investeer in je eigen kennis en die van je medewerkers als je serieus overweegt om internationaal te opereren.
Meer weten over internationaal ondernemen?
Heb je plannen om met jouw bedrijf internationaal te gaan ondernemen en wil je eens vrijblijvend sparren over hoe Digitalzh en Innovation Quarter je kan ondersteunen bij het internationaal opschalen? Neem dan gerust contact op met Marit Kuypers via marit.kuypers@innovationquarter.nl.